Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Puebla, Cholula a netradiční Štědrý večer

Po vánočních oslavách v Cuetzalanu jsem zamířila k jedné ze svých studentek Betty do Puebly, jeden a půl milionového hlavního města stejnojmenného mexického státu, abych spolu s ní a jejími dvěma malými dcerkami strávila Vánoce. Do ulic tohoto krásného koloniálního města jsem vyrážela převážně sama, protože Betty byla plně zaměstnaná svými dětmi a mnoha jinými starostmi.

Puebla byla od svého založení v 16. století vždy sídlem převážně španělských přistěhovalců a byla důležitou obchodní spojnicí mezi hlavním městem Mexikem a přístavem Veracruz. Je typickou ukázkou mexické koloniální architektury a počtem svých kostelů, převážně barokních, by mohla soutěžit s Prahou. Nechybí v ní zajímavé galerie, muzea, divadla, ani bohémštější malebná zákoutí s pouličními umělci a útulnými kavárnami. Koloniální ráz města je okořeněn malými galeriemi i bohatými trhy s indiánskými řemeslnými výrobky. Oproti hlavnímu městu Mexika je Puebla vzdušnější, čistší, bezpečnější a klidnější a mnohé její periferní části mají ráz spíše provinčního městečka.  

Asi po dvou dnech přijel Betty nečekaně navštívit její bývalý manžel a rozhodl se s námi zůstat na Vánoce. Spolu s Betty hned začali plánovat výlety, takže hned druhý den jsme na můj návrh vyjeli na prohlídku pyramidy v Cholule, v dnešní době už zcela porostlé trávou, na jejímž vrcholku se trapně krčil kýčovitý španělský kostelík. Z pyramidy byl však pěkný výhled nejen na okolní vesničky, ale hlavně na kouřící sopku Popocafepetl, její méně známou sestru Itzcoatl, zelené svahy Malintzin, na nichž dosud žijí nahuaské komunity, a nejvyšší horu Mexika Pico de Orizaba, jehož vrcholky permanentně pokrývá sníh. Den jsme zakončili návštěvou Bettyiných známých, postaršího páru žijícího ve velmi skromných poměrech v malém domku s velmi plodnou zahradou, který před nás štědře prostřel stůl s veškerým jídlem, které doma v tu chvíli měli. Při prohlídce zahrady pro mě dědeček dokonce utrhl granátové jablko a květiny, a to i přes to, že jsem poněkud neslušně nevypila servírované „atole“ (nápoj z mléka a různých obilovin). S podobnou pohostinností a vřelostí jsem se v životě moc často nesetkala.

Příští den, to už byl ten Štědrý, jsem se probudila ve venkovském sídle Bettyiny rodiny a obdivně vzhlížela k Popo, jehož obrysy se na modré obloze toho dne vyjímaly obzvlášť dobře. S tímto výhledem na střešní terase a s připojením na skype jsem oslavila Vánoce s rodinou a s přítelem a odpoledne jsme s rodinou Betty vyrazili do jakési zapadlé vesnice ve státě Tlaxcala, protože tam Betty potřebovala předat nějaké důležité dokumenty. Do Puebly jsme dorazili až k večeru a stále ještě nebylo rozhodnuto, jakým způsobem strávíme Štědrý večer. Na vaření štědrovečerní večeře už bylo pozdě, tak nezbývalo než navštívit nějakou restauraci, což byla však ještě kolem deváté hodiny značně vágní idea bez konkrétního plánu. V tu chvíli mi zavolal kamarád z Tosepanu Mayolo, který už nesehnal autobus do Veracruzu, kam se na Vánoce chystal za rodinou. Zanechala jsem tedy Betty v teple domova s její rodinnou. Později jsem se dozvěděla, že strávili večer u televize, tak jsem byla za alternativní program vděčná. Vydala jsem se tedy s Mayolem hledat nějaký otevřený podnik, což se ukázalo jako neobyčejně těžký úkol. Jediná otevřená turistická hospoda v centru už byla přeplněná a další hosty nepřijímali, nakonec jsme skončili v restauraci jednoho obchodního řetězce, kam bychom za jiných okolností asi těžko zamířili, nicméně celý večer byl tak absurdní, že jsem se málokdy o Vánocích tak nasmála. Za pár dní jsme pak s Mayolem vyrazili po stopách dávných indiánských civilizací na jih Mexika, ale na to si ještě počkejte.

Autor: Michala Bernkopfová | neděle 17.1.2010 0:51 | karma článku: 10,33 | přečteno: 835x
  • Další články autora

Michala Bernkopfová

Nelehký život dobrovolníka aneb na červy si nestěžuj

Ač se může zdát, že jsem se v Mexiku už zcela adaptovala, zdaleka to neplatí ve všem. Mou neustálou výzvou - jak bych to eufemisticky nazvala – je mexické jídlo. Ale ne mexické jídlo jako takové, ale mexické jídlo podávané v místní jídelně. Když odhlédnu od exotických chutí, jako je pálivá salsa, fialová kaše z černých fazolí či nemastná neslaná tortilla, které jsou na jídelníčku denně, a nemůžu říct, že by mě zrovna nadchly, tak tu můj žaludek především svádí boj s nejrůznějšími bakteriemi a červy, které jsou občas servírovány společně s jídlem. Vzhledem ke špíně v místní kuchyni a způsobu skladování potravin to není nijak překvapující.

1.6.2010 v 6:42 | Karma: 13,36 | Přečteno: 1344x | Cestování

Michala Bernkopfová

Česká spravedlnost, nebo mexická solidarita?

Po osmi měsících výuky v Cuetzalanu jsem si myslela, že své studenty už celkem dobře znám. Po testech jsem ale zjistila, že mě pořád mají čím překvapit. Překvapením pro mě byl hlavně jejich způsob uvažování, který zpochybnil to, co jsem v Čechách považovala za samozřejmost.

25.5.2010 v 7:00 | Karma: 18,67 | Přečteno: 1568x | Cestování

Michala Bernkopfová

O mexické byrokracii a jak se v Cuetzalanu nakládá s ohnivou vodou

Po delší odmlce se opět hlásím z indiánského Cuetzalanu. Největší novinkou je, že v Mexiku navzdory původnímu plánu zůstávám i nadále, další půlrok až do září. Možnost zůstat déle mi nabídl Álvaro (jen pro připomenutí, Álvaro je v podstatě „duchovní otec“ Tosepanu), který si dobře uvědomoval, že neustálé střídání učitelů výuce ani studentům zrovna neprospívá. O nabídce jsem moc dlouho nemusela přemýšlet, protože jak asi vyplývá z mých blogů, v Cuetzalanu jsem našla svůj druhý domov. Když toto rozhodnutí odsouhlasilo i vedení Community Inspiration, čekal mě náročný boj s mexickými úřady o získání víza.

26.3.2010 v 19:50 | Karma: 14,12 | Přečteno: 1024x | Diskuse| Cestování

Michala Bernkopfová

Odpověď na dotazy

Jelikož pravidla pro diskutování na idnes jsou nastavena tak šikovně, že mě neumožňují odpovídat na reakce čtenářů pod mými vlastními články, jen protože jsem nenasbírala dostatečný počet "dukátů", odpovím výjimečně touto cestou, ale je to jen výjimečně a na další dotazy či připomínky k jakýmkoli mým dalším článkům už odpovídat nebudu, protože mi to není umožněno.

27.2.2010 v 20:25 | Karma: 8,64 | Přečteno: 1002x | Diskuse| Cestování

Michala Bernkopfová

Jak se v Cuetzalanu rodí angličtináři a menší narozeninová oslava

Musím říci, že ač jsem během vánočního cestování poznala spoustu krásných míst a zažila jedinečné okamžiky, na které budu ještě dlouho vzpomínat, ke konci už jsem se skutečně těšila na návrat do Cuetzalanu. A to přesto, že zprávy o počasí v Cuetzalanu připomínaly konec světa – mráz v kombinaci s vlhkem a neprostupnou mlhou. Cuetzalan mě však po příjezdu nezklamal, srdečně jsme se přivítali s mými tosepanskými přáteli i s poněkud promrzlým Radkem, který přijel nabídnout angličtinu vesničanům, kteří se do mých kurzů už nevešli. Po rušném týdnu stráveném v Mexiko City se mezi kávovníky, bambusy a vysokými cedry můj srdeční tep opět zklidnil.

20.2.2010 v 18:46 | Karma: 8,62 | Přečteno: 967x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

V Ostravě se střetl motorkář s dvěma vozidly, zraněním na místě podlehl

28. dubna 2024  11:15,  aktualizováno  13:29

V Ostravě na ulici Rudná poblíž křižovatky s ulicí Vratimovskou se střetl motorkář s dvěma vozidly....

Budeme radikální. Pro zachování důchodového věku uděláme všechno, řekl Havlíček

28. dubna 2024  13:28

Hnutí ANO udělá vše pro to, aby se nezvyšoval důchodový věk, řekl v pořadu Za pět dvanáct Karel...

Malostranský zápisník: Ze tří žen zbyla ve vládě jedna, ale ta zase vydá za tři

28. dubna 2024

Premium Proč se opět nepovedla feminizace české vlády? Kdo je poslední vládní květinka, která když mluví,...

TOP 09 má na ministra pro vědu a výzkum čtyři kandidáty, řekl Válek. Představil strategii zdravotnictví

28. dubna 2024  12:58

Na ministra pro vědu a výzkum má TOP 09 podle místopředsedy strany a ministra zdravotnictví...

  • Počet článků 15
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1243x
Studentka Iberoamerikanistiky, překladatelka a příznivkyně CommUNITY Inspiration chystající se na půl roku do mexických indiánských vesnic vyučovat tam angličtinu.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky