Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O mexické byrokracii a jak se v Cuetzalanu nakládá s ohnivou vodou

Po delší odmlce se opět hlásím z indiánského Cuetzalanu. Největší novinkou je, že v Mexiku navzdory původnímu plánu zůstávám i nadále, další půlrok až do září. Možnost zůstat déle mi nabídl Álvaro (jen pro připomenutí, Álvaro je v podstatě „duchovní otec“ Tosepanu), který si dobře uvědomoval, že neustálé střídání učitelů výuce ani studentům zrovna neprospívá. O nabídce jsem moc dlouho nemusela přemýšlet, protože jak asi vyplývá z mých blogů, v Cuetzalanu jsem našla svůj druhý domov. Když toto rozhodnutí odsouhlasilo i vedení Community Inspiration, čekal mě náročný boj s mexickými úřady o získání víza.

Vlekl se tři měsíce, stál mě několik dní práce strávených nad překladem mého vysokoškolského diplomu, několik cest na úřad až do Puebly, vzdálené odsud čtyři hodiny jízdy, a nespočet nervydrásajících telefonátů s úředníky s nulovým výsledkem, protože se vydání rozhodnutí zdržovalo déle než bylo zdrávo. Nadešla chvíle, kdy jsem si už musela změnit datum zpátečního letu i zaplatit pojištění na další půlrok, a přitom jsem nevěděla, zda tu budu moct zůstat. Jednoduché to neměl ani Tosepan, který musel dodat nesmyslné množství nejrůznějších dokumentů a také mi pomohl s uhrazením nákladů s celým procesem spojených. Nakonec vše dobře dopadlo, vízum jsem získala, a tak teď můžu opět v klidu sedět na střeše Kalty a pokračovat v blogu o mexických zážitcích.

Velmi příjemnou změnou v novém roce byl příjezd nových kolegů z Čech. Radek, zkušený učitel a rozený bavič, který tu pobyl od ledna do března, se ihned stal miláčkem všech svých studentů a svým brzkým odjezdem zlomil nejedno dívčí srdce. S Radkem jsem objevila nové pochoutky na místním trhu včetně výborného místního ovocného likéru, které jsem z obav z přílišného experimentování dříve přecházela bez povšimnutí, a také jsem najednou začala na ulici i za denního světla vídat opilé Indiány, které jsem tam nikdy předtím neviděla. Čím to asi bude? ;-)

Jeden z důvodů může být ten, že místní opilci se chovají jinak než ti evropští. Nehulákají, jsou naprosto tišší, mají jen skelný pohled a nehýbou se, případně se trošku motají. Pití alkoholu tu má úplně jiný význam než v Evropě, dokonce i než v okolní mexické mestické (míšenecké) kultuře. Zatímco u nás je pití společenská záležitost, zkrátka občas zajdeme s kamarády na pivo či víno, aniž bychom se nutně opili, tak tady, když se pije, tak do němoty. U nás se pilo odedávna a máme v pití, takříkajíc, dlouhou tradici, ale Indiánům přinesli alkohol až Španělé v šestnáctém století a jejich tělesná konstrukce na něj není moc zvyklá. Jejich tolerance alkoholu je velice malá a k tomu, aby se opili, jim stačí velice málo. Slovo alkohol tu má velmi negativní význam, dokonce i na pivo je tu pohlíženo jako na nebezpečnou „ohnivou vodu“.

Na druhou stranu, Indiáni na svých fiestách alkohol k dobré zábavě nepotřebují. Je na nich vždy dostatek dobrého jídla i pití, živá hudba, na kterou se neostýchají tančit, a různé roztomilé rituály jako je  „piňata“ (soutěž o roztržení zavěšeného panáka plného sladkostí), zaboření oslavencovi tváře do dortu, zpívání, schování panáčků v upečené buchtě (kdo dostane buchtu s panáčkem, musí příště pro všechny navařit slavnostní jídlo)... zkrátka na mexické oslavě se nenudíte.

U Aztéků v době před příchodem Španělů bylo pití alkoholu přísně zakázáno a bylo povoleno jen kněžím během určitých náboženských rituálů, kdy měla konzumace alkoholu přesná pravidla a sloužila pouze náboženským účelům. Po usídlení Španělů se alkoholismus u Indiánů nesmírně rozšířil a velmi je decimoval. I v pozdějších dobách, po vyhlášení nezávislosti Mexika v devatenáctém století, kdy Indiáni pracovali jako nádeníci pro bohaté statkáře, využívali statkáři alkohol jako nástroj pro udržování moci. Často se stávalo, že Indiánům místo peněz či jídla platili za jejich dřinu panákem kořalky. A v současné době je alkohol v Mexiku až podezřele levný... Tosepan se chce od těchto praktik rázně distancovat, a proto na jeho oslavách, ale i na soukromých oslavách jeho pracovníků, alkohol téměř nikdy neuvidíte, a pokud ano, tak ve velmi malé míře. 

Ale to jsem trochu odbočila od událostí v Cuetzalanu. Teď je tu se mnou dobrovolnice Dáša, zkušená cestovatelka se zajímavými příběhy z cest, která stejně jako já miluje chození po horách, takže toho o víkendech využíváme. Navíc to vypadá, že už konečně dorazilo tolik očekávané jaro a s ním i lepší počasí, více slunce a méně mlhy a zimy. Se studenty budeme po Velikonocích psát další kolo testů, za jejichž úspěšné složení dostanou certifikáty od Community Inspiration. Moje skupiny studentů jsou už poměrně malé (průměrně mám 6 lidí ve skupině), ale zato zůstali studenti s opravdovým zájmem, se kterými se velmi dobře pracuje a kteří postupují už poměrně rychle. Největší radost mi dělá skupina budoucích učitelů, kteří už umí například přítomný, budoucí i minulý čas, několik modálních sloves a rychle postupují i v nabírání slovní zásoby, kterou teď potřebují ze všeho nejvíc. Při hodinách už s nimi mluvím jenom anglicky (kromě vysvětlování gramatiky) a běžně spolu konverzujeme o různých tématech. Jsem ráda, že tu v budoucnu budu mít šikovné nástupce.

Autor: Michala Bernkopfová | pátek 26.3.2010 19:50 | karma článku: 14,12 | přečteno: 1024x
  • Další články autora

Michala Bernkopfová

Nelehký život dobrovolníka aneb na červy si nestěžuj

Ač se může zdát, že jsem se v Mexiku už zcela adaptovala, zdaleka to neplatí ve všem. Mou neustálou výzvou - jak bych to eufemisticky nazvala – je mexické jídlo. Ale ne mexické jídlo jako takové, ale mexické jídlo podávané v místní jídelně. Když odhlédnu od exotických chutí, jako je pálivá salsa, fialová kaše z černých fazolí či nemastná neslaná tortilla, které jsou na jídelníčku denně, a nemůžu říct, že by mě zrovna nadchly, tak tu můj žaludek především svádí boj s nejrůznějšími bakteriemi a červy, které jsou občas servírovány společně s jídlem. Vzhledem ke špíně v místní kuchyni a způsobu skladování potravin to není nijak překvapující.

1.6.2010 v 6:42 | Karma: 13,36 | Přečteno: 1344x | Cestování

Michala Bernkopfová

Česká spravedlnost, nebo mexická solidarita?

Po osmi měsících výuky v Cuetzalanu jsem si myslela, že své studenty už celkem dobře znám. Po testech jsem ale zjistila, že mě pořád mají čím překvapit. Překvapením pro mě byl hlavně jejich způsob uvažování, který zpochybnil to, co jsem v Čechách považovala za samozřejmost.

25.5.2010 v 7:00 | Karma: 18,67 | Přečteno: 1568x | Cestování

Michala Bernkopfová

Odpověď na dotazy

Jelikož pravidla pro diskutování na idnes jsou nastavena tak šikovně, že mě neumožňují odpovídat na reakce čtenářů pod mými vlastními články, jen protože jsem nenasbírala dostatečný počet "dukátů", odpovím výjimečně touto cestou, ale je to jen výjimečně a na další dotazy či připomínky k jakýmkoli mým dalším článkům už odpovídat nebudu, protože mi to není umožněno.

27.2.2010 v 20:25 | Karma: 8,64 | Přečteno: 1002x | Diskuse| Cestování

Michala Bernkopfová

Jak se v Cuetzalanu rodí angličtináři a menší narozeninová oslava

Musím říci, že ač jsem během vánočního cestování poznala spoustu krásných míst a zažila jedinečné okamžiky, na které budu ještě dlouho vzpomínat, ke konci už jsem se skutečně těšila na návrat do Cuetzalanu. A to přesto, že zprávy o počasí v Cuetzalanu připomínaly konec světa – mráz v kombinaci s vlhkem a neprostupnou mlhou. Cuetzalan mě však po příjezdu nezklamal, srdečně jsme se přivítali s mými tosepanskými přáteli i s poněkud promrzlým Radkem, který přijel nabídnout angličtinu vesničanům, kteří se do mých kurzů už nevešli. Po rušném týdnu stráveném v Mexiko City se mezi kávovníky, bambusy a vysokými cedry můj srdeční tep opět zklidnil.

20.2.2010 v 18:46 | Karma: 8,62 | Přečteno: 967x | Diskuse| Cestování

Michala Bernkopfová

Vánoční mexická jízda

V sobotu po Vánocích jsem v Pueble nasedla do Mayolova polorozpadlého auta, jehož kapotu drželo pohromadě několik provázků, a vybaveni skvělou sbírkou kvalitní etnické hudby z celého světa jsme se vydali po stopách starobylých mayských civilizací do bujné džungle slunného jihovýchodního Mexika. Jak jsme sestupovali stále níže a jižněji, krajina se čím dál tím vyrovnávala, teplota stoupala a přibývalo vlhkosti. Po mnohahodinové jízdě jsme večer zastavili ve městě Villahermosa se špinavou řekou, na jejíž březích se chaoticky mísily různé hudební styly vyřvávající ze stánků s občerstvením.

19.2.2010 v 8:00 | Karma: 8,92 | Přečteno: 828x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Situace na frontě se zhoršuje, řekl šéf ukrajinské armády. Rusko postoupilo

27. dubna 2024  17:50

Sledujeme online Operační i strategická situace ukrajinských vojsk na frontě se má sklon zhoršovat. Velitel...

Sokoly povede dosavadní místostarosta Martin Chlumský, rozhodl výbor

27. dubna 2024  17:35

Do čela České obce sokolské (ČOS) zvolil výbor Sokola podle očekávání dosavadního prvního...

Triumf českých středoškoláků. Zvítězili v soutěži NASA s návrhem dálkové opravy družic

27. dubna 2024  17:21

Pětice českých středoškoláků uspěla ve finále prestižní mezinárodní soutěže Conrad Challenge v...

Praktický i pro zábavu. Americká firma nabízí robopsa s plamenometem

27. dubna 2024  17:04

Americká firma Throwflame poprvé zveřejnila cenovku za svého robotického psa, který má na sobě...

  • Počet článků 15
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1243x
Studentka Iberoamerikanistiky, překladatelka a příznivkyně CommUNITY Inspiration chystající se na půl roku do mexických indiánských vesnic vyučovat tam angličtinu.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky